اخبار و مقالات

پرینتر های سه بعدی در صنعت دندانپزشکی

پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

استفاده از پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی

یکی از صنایعی که تأثیر بالائی از چاپ سه بعدی گرفته است، صنعت دندانپزشکی می باشد. شاید برای خیلی از ما جای تعجب باشد که گونه اینقدر زود پروتز ها آماده می شوند و یا ندانید در صنعت دندانپزشکی که استفاده هایی از پرینتر سه بعدی به عمل می آید. از این رو در این مقاله از سایت سارای 3d به بررسی پرینتر های سه بعدی در صنعت دندانپزشکی خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای این مطلب هیجان انگیز و علمی همراه باشید.

در طول چند سالی که گذشت، صنعت دندانپزشکی با فناوری چاپ سه بعدی آشنا شد. چندین کاربرد مختلف چاپ سه بعدی در این مدت در صنعت دندان پزشکی به جهان معرفی گشت. کاربرد هایی مثل رفع دندان های شکسته یا آسانتر ساختن نخ دندان!

پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

مدتی است که صنعت پزشکی از تکنولوژی چاپ سه بعدی جهت رسیدن به نتایج سریع تر و مهم استفاده می کند. پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی نیاز دارد که خیلی دقیق عمل کند. با توجه به کاربرد ، از رزین های گوناگون در پرینتر های سه بعدی دندانپزشکی استفاده می کنند. همچنین خیلی از رزین های تخصصی تنها به منظور استفاده در چاپگر های سه بعدی دندانپزشکی تولید می شوند.

چاپ می تواند در مطب دندانپزشک و نیز در آزمایشگاه صورت پذبرد. سطح جدیدی از سرعت و آسانی در چاپ را می توان با استفاده از این چاپگر ها در دندانپزشکی به وضوح دید. همانطور که حدس می زنید این صنعت بسیار نوپایی است. به همین دلیل در حال حاضر می توان دید که بسیار چشمگیر، و به صورت متوالی در حال رشد و توسعه می باشد. روش های بسیاری برای دندانپزشکان در  استفاده از پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی وجود دارد. شکی در این موضوع نیست که در  آینده نه چندان دور حتی این روش ها بیشتر هم خواهند گشت.

کاربرد پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی

از پرینتر های سه بعدی به منظور تولید نمودن ابزار، پروتز، کاشت دندان و مواردی از این قبیل استفاده نمود. می توان این مژده را هم داد که به زودی حتی برای چاپ سه بعدی ساختار های مشابه بافت دندان  و همینطور برای bioprinting هم کاربرد خواهند داشت. اما امروزه متداول ترین و اصلی ترین کاربرد های پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی، براکت های شفاف ونگهدارنده می باشند.

پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

تولید براکت دندان با پرینتر سه بعدی

Aligners یک نوع از براکت برای اصلاح هم ردیفی و هم ترازی دندان است. درست کردن این براکت ها  با اسکن دندانهای بیمار توسط دندانپزشک یا ارتودنتیست شروع می شود ، بعد از آن با استفاده  از نرم افزار طراحی برای تولید یک مدل سه بعدی از دندانهای بیمار استفاده می کنند.

برای تولید یک دسته کامل براکت با استفاده از پرینتر سه بعدی تنها فقط چند ساعت طول می کشد. اینکار نسبت به مدل های سنتی بسیار مقرون به صرفه تر است. فناوری پرینتر سه بعدی  همچنین براکت های دندان را دقیق تر و با ظرافت بهتری میسازد، چرا که از اسکن دقیق دندان های بیمار درست شده است.

درست کردن تاج دندان با پرینتر سه بعدی

به لطف پرینتر های سه بعدی در صنعت دندانپزشکی درست کردن تاج های دندان بسیار آسان تر و سریعتر شده است. مراحل انجام آن به این صورت است که دندان پزشک، دندان شکسته را اسکن می کند و بعد از نرم افزار هایی به منظور ایجاد و طراحی مدل تاج استفاده می نماید. دندان پزشک ها قادر شده اند در کمتر از 30 دقیقه و به کمک یک رزین مخصوص یا فن آوری CNC آن را در مطب خود با بکار گیری پرینتر های سه بعدی بسازند. تولید مواد افزودنی ین امکان را می دهد تا تاج دندان مورد نظر با سرعت بالائی تولید شود.

ساخت تاج دندان یکی از رایج ترین کاربرد های پرینتر سه بعدی در صنعت دندانپزشکی می باشد. پروسه پرینتر سه بعدی در ساخت تاج دندان را می توان صرفه جویی در وقت دانست. حتی در صورت به وجود آمدن خطایی، دندانپزشکان می توانند به طور حرفه ای تاج دندان را اصلاح کرده و چاپ کنند.

جراحی دندان ها با پرینتر سه بعدی

جراحی های دهان و دندان ها باید بسیار دقیق باشند و چاپ سه بعدی دندان ها دقت را در این جراحی ها بسیار  آسان کرده است. یک راهنمای چاپی سه بعدی که به شکلی کاملاً متناسب با دهان بیمار طراحی شده است ، یک کمک بسیار خوبی برای دندانپزشک است.

پزشکان یه کمک پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی به سادگی دهان بیمار را اسکن کرده و الگویی مشابه براکت را طراحی می کنند. ولی دقیقاً نقاطی که جراحی باید روی آن ها صورت پذیرد، روی نمونه سه بعدی شده وجود دارد.

پروتز های چاپی سه بعدی

پروتز های کامل سه بعدی لثه و دندان به لطف پرینتر های سه بعدی قابل تولید هستند که لازم است با مواد مناسب همچنین در محیط پزشکی مناسب این چاپ صورت پذیرد. نه تنها پروتز ها و تاج های دندان بلکه پایه دندانپزشکی هم قابل چاپ شدن به وسیله پرینتر های سه بعدی می باشد! این نکته خالی از لطف نیست که بگوئیم می توان بسیاری از ابزار های دندان پزشکی را به کمک پرینتر های سه بعدی تولید نمود. هم اکنون، پروتز های چاپی سه بعدی تنها برای آزمایش های بالینی به تولید می رسند.

ایمپلنت با پرینتر سه بعدی

پرینت سه بعدی نقش حیاتی را در جراحی ایمپلنت دندان ایفا می کند. در واقع ممکن است یک مدل سه بعدی برای جایگزینی یک دندان به جای دندان های نداشته بیمار ایجاد شود. پرینتـر سه بعدی اجازه می دهد جایگزینی سریع تر و با دقت بیشتری نسبت به روش های سنتی برای دندان ایجاد شود. این نیز یک روش ساده و مقرون به صرفه می باشد. پرینت سه بعدی و ترمیم دندان ها در کنار یکدیگر می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. در کشور چین، یک ایمپلنت دندان سه بعدی مستقل توسط دکتر ژائو ییمین ایجاد شد.

پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

براکت های پرینتر سه بعدی با LED

هدف این براکت ها به لطف چراغهای LED ، ترسیم و صاف کردن سریعتر دندانها است. این براکت های نیمه شفاف پرینت سه بعدی ، باتری را بر روی هر دندان قرار می دهند تا بتواند نور را تأمین کند ، زیرا انرژی نوری در واقع به دندان ها کمک می کند تا سریع تر حرکت کنند.

اما باید بدانید که نور را نمی توان با چشم غیر مسلح دید و دیدن این نور ها با چشم معمولی مقدور نیست. محققان  بر روی باتری های لیتیوم کار کرده اند که این باتری ها صدمه ای به دندان های بیمار نمیزند. ، همچنین از خاصیت انعطاف پذیر این براکت ها  برای ایمنی و راحتی آن استفاده می کنند. این براکت های چاپی سه بعدی هنوز برای استفاده تمام مردم و پزشکان در دسترس نیستند ، اما  تحقیقات انجام شده نشان میدهد که از این فناوری میتوان در آینده نه چندان دور استفاده کرد.

سخن پایانی

گر علاقه مند به استفاده از پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی و یا صنعت خود هستید، می توانید از جدید ترین و به روز ترین دستگاه های پرینتر سه بعدی مجموعه سارای 3d دیدن نمائید. پرینتر های سه بعدی دندانسازی و پزشکی می توانند راه عالی به منظور کمتر شدن هزینه ها، مطمئن شدن از صحت قطعه و راهی جهت بهبود تجربه بیمار شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *