اخبار و مقالات

پرینتر سه بعدی چیست

پرینتر 3 بعدی چیست

پرینتر سه بعدی چیست؟

دستگاه پرینتر سه بعدی در واقع دستگاهی نزدیک به دستگاه های سی ان سی می باشد که می تواند یک فایل سه بعدی طراحی شده را به کمک نرم افزار های سه بعدی و یا اسکنر سه بعدی به یک شیء فیزیکی قابل لمس بدل نماید. نحوه کار پرینتر های سه بعدی بدین صورت است که فایل سه بعدی بعد از اسلایس شدن و اعمال تنظیمات نحوه پرینت و انتقال آن به دستگاه و بارگذاری مواد مصرفی و یا همان فیلامنت، دستگاه شروع به کار نموده و مدل فیزیکی را بصورت لایه به لایه پرینت نموده و می سازد. یکی از کاربرد های پرینتر های سه بعدی که در ادامه مقاله پرینتر سه بعدی چیست به صورت کامل به آن می پردازیم، مدلسازی های اولیه و در پاره ای از موارد ساخت محصول نهایی است.

در حالت کلی می توان گفت که مهم ترین استفاده این پرینتر سه بعدی، نمونه سازی اولیه محصول به منظور کنترل و عیب یابی محصول طراحی شده و بر طرف ساختن ایراد های احتمالی و در آخر تولید زیاد محصول به کمک سایر روش های تولیدی مثل ریخته گری و یا تزریق پلاستیک می باشد. در این مقاله پرینتر سه بعدی چیست از فروشگاه سارای3d به بررسی و شناخت پرینتر سه بعدی می پردازیم. با ما همراه باشید.

اساس کار پرینتر سه بعدی(پرینتر 3 بعدی چیست؟)

بر عکس دستگاه های تولید قدیم که به روش سنتی کار می کنند، همچون دستگاه تراش و یا دستگاه فرز که قطعه سه بعدی با براده برداری و یا تراش فلز می سازد، در پرینتر سه بعدی، مدل سه بعدی با بار گذاری و یا اضافه نمودن مواد بر روی یکدیگر به وجد می آید.

این کار شباهت خیلی بالائی به کار ساختمان سازی و یا دیوار سازی به وسیله یک بنا دارد. به همان شیوه که بنا جهت ساخت دیوار، آجر ها را لایه به لایه بر روی یکدیگر قرار می دهد، در پرینتر های سه بعدی هم مواد به صورت لایه به لایه روی یکدیگر قرار می گیرند، تا در آخر مدل سه بعدی تولید شود. در پرینتر های سه بعدی با فناوری FDM، مواد و یا همان فیلامنت به وسیله اکسترودر به درون هیتر و یا گرم کن منتقل شده و در آنجا ذوب می شود و به وسیله نازل تزریق می شود.

مواد تزریق شده به کمک یک سیستم حرکتی بر روی صفحه و بر پایه یک برنامه از پیش تعریف شده تزریق می شود و این کار آن قدر به صورت تکراری انجام می گیرد تا قطعه سه بعدی کامل گردد.

از همین جهت به آن تکنولوژی ساخت افزایشی و یا additive manufacturing گفته می شود. لازم به ذکر است که انواع گوناگونی از پرینتر های سه بعدی با فناوری های گوناگون وجود دارد که در این مقاله پرینتر 3 بعدی چیست به بررسی تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت.

انواع تکنولوژی پرینتر 3 بعدی چیست

از فناوری های بسیاری در پرینتر های سه بعدی به کار می رود که تکنولوژی FDM شناخته شده ترین و ارزان ترین فناوری ها می باشد. از ایم رو هر وقت صحبت از پرینتر سه بعدی بشود، ذهن به سمت آن سوق می یابد. در این بخش از مقاله پرینتر 3 بعدی چیست به بررسی سه نوع فناوری متداول می پردازیم.

پرینتر سه بعدی FDM و یا FFF

معروف ترین و پر کاربردترین تکنولوژی پرینتر سه بعدی است. در این تکنولوژی مواد پلاستیکی به صورت رشته وارد دستگاه شده و بعد از ذوب در نازل، بر روی صفحه تزریق شده و مدل سه بعدی پرینت می گردد.

پرینتر سه بعدی FDM Ender 3 Pro

پرینتر سه بعدی Ender 3 Pro: جهت مشاهده این محصول کلیک کنید.

پرینتر سه بعدی رزینی

در این نوع از پرینترهای سه بعدی، از مواد رزین حساس به نور استفاده می شود که توسط نور UV جامد می شوند. به طور کلی سه مدل سیستم تابش نور وجود دارد که نام تکنولوژی  بر اساس نوع نور مورد استفاده تغییر می کند.در صورتی که نور با استفاده از لیزر نقطه ای بر روی صفحه ساخت تابیده شود به آن پرینتر سه بعدی SLA گفته می شود.

در صورتی که نور UV با استفاده از پروژکتور تابیده شود به آن پرینتر سه بعدی DLP گفته می شود و در نهایت در صورتی که نور توسط ال سی دی ایجاد شود به آن پرینتر سه بعدی LCD گفته می شود که مورد سوم ارزان ترین و پرکاربردترین نوع است.

پرینتر سه بعدی رزینی Photon M3 premium

پرینتر سه بعدی رزینی Photon M3 premium: جهت مشاهده این محصول کلیک کنید.

پرینتر سه بعدی پودری

این نوع پرینتر های سه بعدی از پودر پلیمر و یا فلز جهت ساخت قطعه استفاده می کنند. از دقت و کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و ساخت قطعه در این دستگاه ها نیاز به ساپورت گذاری ندارد.در صورتی که پودر از نوع پلاستیک و یا پلیمری باشد به آن پرینتر سه بعدی SLS گفته می شود و برای پودرهای فلز از پرینتر سه بعدی SLM استفاده می شود که توان لیزر بالاتری دارند و همچنین مجهز به محفظه خلاء و یا گاز خاص می باشند.

مزایای پرینتر 3 بعدی چیست 

اگر بخواهیم از مزیت های دستگاه پرینتر سه بعدی بگوییم، می توانیم بیان کنیم. که این فناوری موجب به وجود آمدن تغییر های بسیاری در زندگی امروزی شده و دلیل این تغییر ها عملکرد بالای این دستگاه در به وجود آوردن مدل های سه بعدی پیچیده و کم تر ساختن بسیاری از هزینه های پیش تولید و به ویژه نمونه سازی می باشد. در ادامه مقاله پرینتر سه بعدی چیست به بررسی فواید و مواردی که در صنعت از پرینتر سه بعدی استفاده می شود، پرداخته می شود. با ما همراه باشید.

موارد استفاده صنعت از پرینتر 3 بعدی چیست

علاوه بر موارد فوق، استفاده از پرینتر سه بعدی در پروسه تولید کالاهای خاص و سفارشی، باعث صرفه جویی بسیار بالایی در هزینه هایی مانند ساخت قالب که پیش از این به صورت سنتی انجام می شد و بسیار پروسه زمان بری بود می شود. با توجه به نوع ماده استفاده شده برای تولید کالا، در تعدادی از موارد همچون مواد سیلیکون می توان به کمک پرینتر سه بعدی قالب را پرینت سه بعدی ساخته و به صورت مستقیم از آن جهت قالب گیری مواد مختلف استفاده نمود.

همچنین استفاده از پرینتر سه بعدی به جای روش های قدیمی تولید، موجب کاهش دور ریز و یا ضایعات می گردد. که این مطلب علاوه بر محیط زیست، موجب  کمتر شدن هزینه های تولیدی هم می شود. در پرینتر های سه بعدی، پیچیده بودن یک مدل، آنقدر مهم نمی باشد و دستگاه پرینتر سه بعدی می تواند یک مدل سه بعدی با پیچیدگی خیلی زیاد را پرینت کرده و برای استفاده آماده کند.

به عبارت دیگر قطعات پیچیده ای که پیش از امکان تولید آنها به روشهای سنتی وجود نداشت، امروزه به کمک پرینتر سه بعدی قابل تولید است و این باعث می شود تا پروسه تولید یک محصول به دلیل ترکیب شدن چندین قطعه در همدیگر و ایجاد یک قطعه پیچیده کوتاهتر شود.

معایب پرینتر سه بعدی چیست

هر دستگاهی علاوه بر مزیت های خود، عیب هایی نیز دارد و تقریبا دستگاه بی عیب وجود ندارد. تعدادی از معایب و یا نقاط ضعف پرینتر 3 بعدی چیست در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم:

  • مقرون به صرفه نبودن تولید انبوه: دستگاه های پرینتر سه بعدی برای نمونه سازی و یا ساخت تعداد محدودی از قطعات استفاده می شود. در شرایطی که هدف، تولید بالای یک محصول و یا یک قطعه است، بکار گیری پرینتر سه بعدی مقرون به صرفه نمی باشد.
  • کند بودن پروسه تولید: بطور کلی سرعت این دستگاه ها در مقایسه با سایر روشهای تولیدی مانند دستگاه تزریق پلاستیک کند است. به همین دلیل دستگاه مناسبی برای تولید انبوه نیستند.
  • مواد مصرفی محدود:  بر خلاف روشهای سنتی تولید که تنوع مواد اولیه آن بسیار بالا است. در پرینترهای سه بعدی، تنوع مواد مصرفی محدود است. این موضوع در برخی موارد مانع از بکارگیری آن در تولید محصول خاصی با مواد خاص می شود.
  • محدودیت ابعادی: هر دستگاه دارای محدودیت ابعادی است. نمی توان قطعات بزرگتر از حجم پرینت دستگاه پرینت نمود مگر آنکه آن را چندین تکه کرده و جداگانه پرینت شوند. پرینتر 3 بعدی چیست؟

کاربردهای پرینتر سه بعدی چیست

مقاله های زیادی در زمینه کاربرد های پرینتر سه بعدی وجود دارند. که شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر در زمینه کاربرد های این دستگاه به سراغ آن ها رفته و مطالعه نمائید. اما در حالت کلی می توان گفت که از این دستگاه می توان حدودا در تمامی صنعت ها استفاده کرد. تعدادی از کسب و کار ها که از آن استفاده زیادی می شود، شمامل موارد زیر هستند:

پرینتر سه بعدی در صنعت دندان پزشکی

 

  • آموزش
  • قالب سازی

 

راهنمای خرید پرینتر 3 بعدی پرینتر 3 بعدی چیست؟

برای اینکه بتوانید در بین پرینترهای سه بعدی موجود در بازار انتخاب درستی داشته باشید لازم است. با معیار ها و پارامتر های تاثیرگذار  آشنایی کاملی داشته باشید. که در زیر اشاره بسیار کوچکی به آن ها شده است. اولین مورد که در خرید پرینتر سه بعدی باید به آن توجه داشت تجهیزات حرکتی استفاده شده در دستگاه است.

جنس صفحه ساخت و یا صفحه پرینت دستگاه پرینتر های سه بعدی، نوع گرم کن ها و یا هیتر ها. ماژول هایی مانند ماژول خاموش کننده و ماژول کالیبراسیون اتوماتیک، دقت ابعادی دستگاه، ابعاد پرینت، نوع رابط کاربری، نوع کالیبراسیون صفحه ساخت، مدت زمان گارانتی و غیره از موارد مهم انتخاب دستگاه هستند که هنگام خرید  باید به دقت بررسی شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی شرکت اویس در تماس باشید.

بازگشت به لیست

1 نظر در “پرینتر سه بعدی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *