اخبار و مقالات

آشنایی با انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی نسل چهارم

در دنیای کنونی ما در شرف یک انقلاب صنعتی نو به سر می بریم که می تواند از چگونگی زندگی تا کار و ارتباط ما با هم را تحت تاثیر قرار دهد. انقلاب صنعتی چهارم شامل مقیاس بسیار بزرگ‌ تری از گستردگی و پیچیدگی در مقایسه با دیگر انقلاب‌ های صنعتی می باشد. هنوز اطلاعاتی در زمینه نحوه آشکار شدن صنعت نسل ۴ در این انقلاب در دسترس نمی باشد. اما بدون تردید می‌ تواند تغییرات گسترده‌ ای را در سرتا سر جهان ایجاد نماید. در ادامه این مقاله انقلاب صنعتی چهارم از فروشگاه سارای 3D می خواهیم کمی بیشتر درباره نسل چهارم صنعت و این انقلاب صنعتی صحبت کرده و اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

انقلاب صنعتی چهارم شامل به کار گرفتن تکنولوژی‌ های تازه در زمینه‌ های گوناگون است که از جمله این تکنولوژی‌ ها می‌ توان هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، علم رباتیک و … نام برد. استفاده از این تکنولوژی‌ ها در صنعت های جدید می‌ تواند باعث انقلابی بسیار بزرگ در کاهش هزینه‌ ها، بهبود کارایی عملیاتی تجهیزات و دیگر موارد گردد.

انقلاب صنعتی چیست؟

پیش از صحبت درباره انقلاب صنعتی چهارم، می بایست تعریفی از انقلاب صنعتی ارائه داد. به‌ طور کلی انقلاب صنعتی به معنی تغییر هایی مبتنی بر فناوری در شیوه‌ های بدیع کار و زندگی می باشد که می‌ تواند جتماع را به طور اساسی متحول نماید. اصلی‌ ترین ویژگی‌ هایی که یک انقلاب صنعتی می بایست داشته باشد، درگیر کردن فناوری‌ ها، اقتصاد، شرایط اجتماعی و فرهنگی می باشد.

این تغییر ها ممکن است در زمینه‌ های گوناگونی نیز اتفاق بیافتد. ممکن است سوخت و مواد اولیه مورد نیاز عوض شود یا منبع انرژی‌ های مورد نیاز صنعت های تغییر کند. از جهتی دیگر اختراع تجهیز های جدیدی که می‌ توانند عملیات صنعت ها را به‌ طور کلی تغییر دهند هم می‌ تواند در آخر منجر به انقلاب صنعتی گردد. با این‌ وجود نباید فراموش کرد که یک انقلاب صنعتی نیازمند چیزی فراتر از این موارد می باشد و این‌ ها تنها پیش‌ نیاز های یک انقلاب صنعتی به شمار می‌ آیند.

انقلاب صنعتی چهارم

تغییر های مبتنی بر تکنولوژی وقتی که در کنار یکدیگر رخ می‌ دهند، ذره‌ ذره روی جامعه اثر می گذارد و در آخر ممکن است به یک انقلاب صنعتی ختم گردد.

تعریف انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی چهارم مسیری برای ادغام مرز های میان دنیای فیزیکی، دنیای دیجیتال و فناوری‌ های بیولوژیکی می باشد. این انقلاب، عمدتا ترکیبی از پیشرفت های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI)، روباتیک، اینترنت اشیا (IoT)، مهندسی ژنتیک، محاسبات کوانتومی و سایر فناوری ‌ها است. مجموعه تکنولوژی های انقلاب چهارم صنعتی و تحول دیجیتال، ما را جهت بقا در دنیای امروزی مجهز می‌ سازد.

سیستم‌ های GPS را از نظر بگذرانید. این سیستم ها سریع‌ ترین مسیر را برای دست یابی به مقصد پیشنهاد می‌ کنند، یا دستیار های مجازی فعال صوتی همچون سیری اپل، توصیه‌ های شخصی‌ سازی‌ شده نتفلیکس، و توانایی فیس‌ بوک برای تشخیص چهره شما و تگ کردن شما در عکس دوستتان، همگی در زمره فناوری‌ های انقلاب صنعتی چهارم به شمار می‌ روند.

تأثیر انقلاب صنعتی چهارم بر کسب و کار

انقلاب صنعتی چهارم در حالت کلی توسط چهار پیشرفت تکنولوژی هدایت می‌ گردد:

  1. اینترنت پرسرعت موبایل،
  2. هوش مصنوعی و اتوماسیون،
  3. استفاده از تجزیه‌ و تحلیل داده‌ های حجیم و
  4. فناوری مبتنی بر کلود.

انتظار می‌ رود که از بین این چهار تکنولوژی، هوش مصنوعی و اتوماسیون بیشترین تأثیر را بر آمار اشتغال در نیروی کار جهانی داشته باشند. تحقیق های اخیری که در این زمینه صورت گرفته است، نشان می‌ دهد که پیشرفت هوش مصنوعی می‌ تواند تقریباً یک‌ پنجم نیروی کار جهانی را تحت تأثیر قرار دهد که در این میان کشور های بریتانیا، آلمان و ایالات‌متحده ماکزیمم تأثیر را می‌ پذیرند.

انقلاب صنعتی چهارم

اگر چه امکان دارد جایگزین ‌شدن هوش مصنوعی به‌ جای نیروی کار انسانی کمی نا امیدکننده به نظر آید، ولی با پیشرفت صنعت نسل چهارم قطعاً نیاز به نیرو های کاری که قادر باشند با مهارت‌ های مناسب تکنولوژی‌ های این حوزه را توسعه دهند، بسیار بیشتر احساس خواهد شد. مجمع جهانی اقتصاد در جهان نشان می‌ دهد که کسب و کار ها معتقدند که هوش مصنوعی و فرایند اتوماسیون می‌ تواند به کارمندان آن‌ ها اجازه دهد تا بیشتر روی بهره‌ وری تمرکز داشته باشند و این در حالی است که ۲۵ درصد از کسب و کار ها هم فکر می‌ کنند که اتوماسیون منجر به ظهور موقعیت‌ های شغلی جدیدی شده است.

یکی از با اهمیت ترین اثرات این رویداد روی کسب و کار ها، فرایند دور کار شدن نیرو های کاری در شرکت‌ ها و سازمان‌ های گوناگون می باشد. این مسئله به اندازه زیادی روی انعطاف‌ پذیری هر چه بیشتر نیرو های کار در شرکت‌ ها موثر می باشد و آزادی بیشتری را به کارمند های خود می‌ دهد. این عامل هم باعث می‌ شود تا آن‌ ها تعادل بهتری بین کار و زندگی خود داشته باشند و به‌ این‌ ترتیب عملکرد آن‌ ها هم بهتر شود.

به عنوان نمونه کشاورزی هوشمند یک مفهوم جدید در حوزه هوشمند سازی می باشد. که به مدیریت مزرعه ها و زمین‌ های کشاورزی با کمک گرفتن از تجهیزات مدرن مانند اینترنت اشیا، رباتیک، پهپاد ها و هوش مصنوعی می‌ پردازد.

تکنولوژی‌ های انقلاب صنعتی چهارم

به‌طورکلی اصلی‌ترین مؤلفه‌های این اتفاق را تکنولوژی‌ های مختلفی تشکیل می‌دهند که در حال حاضر توسعه یافته‌اند. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هوش مصنوعی: هوش مصنوعی بیانگر کامپیوترهایی است که می‌توانند؛ مانند انسان فکر کنند. آن‌ها می‌توانند به‌راحتی الگوهای پیچیده را تشخیص داده، اطلاعات را پردازش و از آن‌ها نتیجه‌گیری کنند. هوش مصنوعی امروزه به روش‌های مختلفی در صنعت نسل ۴ استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به پیدا کردن الگوهایی در انبوهی از داده‌های بدون ساختار و انجام بسیاری از فعالیت‌ها به‌صورت خودکار اشاره کرد.
  • بلاک‌چین: بلاک‌چین روشی امن، غیرمتمرکز و شفاف برای ثبت و به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها است. ارز دیجیتال بیت‌کوین اصلی‌ترین کاربرد بلاک‌چین است؛ ولی امروزه از این فناوری می‌توان برای ردیابی در زنجیره‌های تأمین، ایمن‌سازی اطلاعات حساب پزشکی به‌صورت ناشناس و مبارزه با تقلب در رأی‌گیری‌ها نیز استفاده کرد.
  • پردازش‌های سریع کامپیوتری: فناوری‌های محاسباتی جدید کامپیوترها را بسیار هوشمندتر کرده‌اند. این فناوری‌ها کامپیوترها را قادر می‌سازند. تا حجم عظیمی از داده‌ها را با سرعت بالاتری پردازش کنند. ظهور محیط‌های ابری و مبتنی بر کلود، به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا اطلاعات خود را با خیالی راحت در هر محیطی که به اینترنت دسترسی دارند ذخیره کنند. فناوری‌های محاسباتی می‌توانند به میزان زیادی روی افزایش پتانسیل هوش مصنوعی در انـقلاب صنعتی چهارم نیز تأثیرگذار باشند.
  • واقعیت مجازی: واقعیت مجازی یک تکنولوژی بسیار جذاب است که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید دنیای واقعی را به‌راحتی شبیه‌سازی کنید. این تکنولوژی نیز در نسل چهارم صنعت کاربردها و مزایای گسترده‌ای خواهد داشت.
  • بیوتکنولوژی: بیوتکنولوژی از فرایندهای سلولی و زیست مولکولی برای توسعه فناوری‌ها و محصولات جدید استفاده می‌ کند. یکی از مهم‌ ترین مزایای این علم، کار آمد تر کردن فرایند های تولید صنعتی، فراهم کردن منابع انرژی پاک و کارآمد است و به همین علت نیز جز مؤلفه‌های اصلی این انقلاب صنعتی قرار می‌گیرد.
  • رباتیک: رباتیک به طراحی، ساخت و استفاده از ربات‌ها برای استفاده شخصی و تجاری اشاره دارد. با وجود این‌که امروزه استفاده از آن‌ها در موارد شخصی چندان محبوب نیست. ولی پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر آن‌ها را به میزان زیادی پیشرفته‌تر و البته پیچیده‌تر کرده است. امروزه می‌توان از ربات‌ها در بسیاری از زمینه‌های مختلف از جمله تولید، بهداشت، ایمنی و کمک‌های انسانی استفاده کرد.
  • اینترنت اشیا: اینترنت اشیا یکی دیگر از مهم‌ ترین مؤلفه‌ های نسل چهارم صنعت (Industry4) به شمار می‌ آید. که در آن از تجهیزاتی مانند انواع حسگر ها استفاده می‌شود تا اطلاعات را از محیط دریافت کرده و سپس از طریق بازو ها و ابزار های عملیاتی، برخی از فعالیت‌ های خاص را انجام داد. اینترنت اشیا به کسب و کار ها اجازه می‌ دهد تا داده‌ های مشتریان خود را به‌صورت دائمی جمع‌ آوری کرده و آن‌ ها را تجزیه‌ و تحلیل کنند. همین عامل نیز به طور مستقیم روی کیفیت خدمات ارائه‌ شده به مشتریان اثر گذار خواهد بود.
  • پرینتر سه‌بعدی: آخرین مورد از مؤلفه‌ های مهم در این رویداد، پرینتر های سه‌ بعدی هستند. پرینت سه‌ بعدی به شرکت‌ های تولیدی اجازه می‌ دهد تا قطعات خود را با ابزار های کمتر، هزینه پایین‌ تر و سریع‌ تر تولید کنند.

انقلاب صنعتی چهارم

ارتباط انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال

انـقلاب نسل چهارم و تحول دیجیتال دو تعریف جدا نشدنی از هم هستند. که امروزه به طور گسترده ای روی صنعت های مختلف اثر می گذارند. انقلاب نسل چهارم بیشتر با صنعت ها و کسب‌ و کار ها سر و کار دارد. و این در حالی است که تحول دیجیتال امروزه سازمان‌ ها و حتی دولت‌ ها را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. به طور کلی تحول دیجیتال در صنایع مختلف است. که باعث می‌شود تا انقلاب صنعتی نسل چهارم اتفاق بیفتد. تحول دیجیتال در صنعت ها باعث می‌ شود تا از تجهیزات و تکنولوژی‌ های اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و … در این صنعت های استفاده شده و در نتیجه انقلابی عظیم در این زمینه رخ دهد.

انقلاب صنعتی پنجم

این انقلاب صنعتی نسل پنجم در نگاه اول فقط یک نسخه جدید و بهبود یافته از انقلاب نسل چهارم به نظر می‌رسد. ولی بر عکس عقیده بسیاری از مردم اکثر انسان‌ ها شناخت کاملی با این انقلاب صنعتی ندارند. این انقلاب بیشتر روی شخصی‌ سازی اطلاعات و فعالیت‌ ها تمرکز دارد و نمایانگر ارتباطی بسیار عمیق بین انسان‌ ها و ماشین‌ ها خواهد بود. به طور خلاصه می‌توان انقلاب صنعتی پنجم را به‌ عنوان ترکیبی از نیرو های انسانی و ماشین‌ آلات در محیط کار دانست.

در انقلاب صنعتی نسل پنجم سعی می‌ شود. تا از ترکیب نیرو های انسانی و هوش مصنوعی برای دستیابی به قابلیت سفارشی‌ سازی فرایند های گوناگون از جمله پروسه تولید استفاده شود. از جمله فناوری‌ های پیشرفته‌ ای که در انقلاب نسل پنجم مورد استفاده قرار می‌ گیرند. می‌ توان به محاسبه های کوانتومی، اتوماسیون، هوش مصنوعی مولد و اینترنت اشیا اشاره نمود. از طرف دیگر خلاقیت‌ ها و نوآوری‌ های انسانی هم در این انـقلاب صنعتی نقشی کلیدی و بسیار مهم را ایفا می‌ کنند.

خلاصه مطلب

انقلاب صنعتی چهارم را می‌ توان یکی از بزرگ‌ ترین رخداد های دهه‌ های گذشته قلمداد نمود. که می‌ تواند مزیت های زیادی را برای کسب و کار ها، صنـعت و افراد جامعه داشته باشد. این انقلاب صنعتی مبتنی بر هوشمند سازی می باشد. به همین علت هم تجهیزات هوشمند و تکنولوژی‌ هایی همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیا حرف اول را در این انقلاب صنعتی می‌ زنند. انقلاب صنعتی 4 بی شک می‌ تواند روی طیف گسترده‌ ای از کسب و کار ها تأثیر گذار باشد. با این‌ وجود صنایع تولیدی، کشاورزی و پزشکی بیشترین تأثیر را از نسل چهارم صنعت می‌گیرند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *