اخبار و مقالات

راهنمای جامع خرید پرینتر سه بعدی

خرید پرینتر سه بعدی

خلاصه‌ ای از نکته های مهم در زمان خرید پرینتر سه بعدی

پرینتر های سه بعدی در اندازه‌ ها و قابلیت‌ های متنوعی در بازار وجود دارند و هریک از مدل آن، از تکنولوژی خاصی استفاده می‌ کنند. به منظور خرید پرینتر سه بعدی نیاز است این نکات را بدانید:

  • از چه چیزی می‌خواهید پرینت بگیرید: میان ابزار های عادی تا قطعه های صنعتی چاپ‌ شده سه‌ بعدی، فرق زیادی هست. می بایست بدانید قرار است چه چیزی را پرینت گرفته، وسیله های چاپ‌ شده را کجا قصد استفاده دارید و چقدر وقت برای آن خواهید گذاشت.
  • مدل پرینتر: مدل پرینتر سه بعدی می‌ تواند مدل‌ سازی رسوب ذوب‌شده (FDM)، پردازش نور دیجیتال (DLP)، استریولیتوگرافی (SLA) و تف‌جوشی لیزری انتخابی (SLS) باشد.
  • جنس صفحه گرم: جنس صفحه گرم یا هیت بد (heatedbed) می‌ تواند از موارد شیشه، آلومینیوم یا PCB باشد.
  • تعداد نازل‌ ها: در زمان خرید پرینتر سه بعدی به تعداد نازل ها دقت کنید. این نازل ها یک عدد یا بیشتر میباشد.
  • مواد مصرفی: پرینتر با توجه به مدلی که دارد، انواع پلاستیک، رزین یا پودر را به کار می برند.

در خرید پرینتر سه بعدی به غیر از مورد های بالا باید سرعت پرینت، حجم پرینت، دقت و وضوح پرینتر، ویژگی‌های ایمنی، امکان ارتقا و سیستم عامل یا نرم‌افزار سازگار با آن را هم بررسی کنید. نگران نباشید، این موارد فقط نکاتی برای یادداشت‌برداری بودند. درباره همه آنها کامل توضیح خواهیم داد.

نکته هایی درباره خرید پرینتر سه بعدی مناسب

نکته اول: انتخاب مدل پرینتر

پرینتر های سه‌ بعدی مدلهای گوناگونی دارند. نخست اطلاعات کافی درباره این مدل ها به دست آورید. در مرحله بعد بررسی خواهیم نمود که هر کدام از مدل ها برای پرینت‌ کردن چه مواردی مناسب‌ می باشند.

خرید پرینتر سه بعدی مدل‌ سازی رسوب ذوب‌شده یا FDM

روش کار این پرینتر به گونه ایست که با گرم‌ کردن رشته‌ هایی به نام فیلامنت -که می‌ تواند از ماده های مختلفی انتخاب گردد- را از لوله‌ ای به نام اکسترودر که به نازل وصل شده است، عبور می‌ دهد. فیلامنت‌ ها در امتداد محور های مختصات X، Y و Z که مختصات سه‌ بعدی می باشند، خارج شده و شکل مورد نظر را ایجاد می کنند. این پرینتر ها اکثرا خط های لایه‌ ای افقی می سازند و به منظور صاف‌ کردن محصول پرینت‌ شده پایانی باید دوباره روی آن ها زمان گذاشت.

در هنگام خرید پرینتر سه بعدی اف‌ دی‌ ام به این نکته توجه کنید که بر اساس ساختار و مختصات چهار چوب دو مدل دارد: مدل اول مدل دکارتی و مدل دوم مدل دلتا است که مدل دکارتی رایج‌ تر می باشد.

پرینتر سه بعدی Creality 3D Ender 3 V2 3D

پرینتر سه بعدیFDM Creality 3D Ender 3 V2 3D: جهت مشاهده این پرینتر کلیک کنید.

مدل دکارتی صفحه گرم را در راستای محور Y یعنی محور عمودی حرکت می‌ دهد، درحالی‌ که محور X و Z را با موتور های خودشان جابه‌جا می‌ کند. مدل دلتا، اکسترودر را با استفاده از سه موتور روی میله‌هایی با فاصله یکنواخت حرکت می‌دهد. این ساختار چندان ایدئال نیست و به همین دلیل کمتر متداول است. بیشتر پرینترهای اف‌دی‌ام دکارتی هستند. زیرا کنترل بیشتری به کاربر ارائه می‌ دهند و محصول نهایی بهتر و دقیق‌ تر است.

خرید پرینتر سه بعدی استریولیتوگرافی یا SLA

این پرینتر از فرایندی با نام انجماد عکس استفاده می‌ کند که در آن فرایند یک واکنش شیمیایی لایه‌ هایی را تشکیل می‌ دهد. فوتون‌ ها برروی یک نقطه مخصوص متمرکز گشته و رزین استریولیتوگرافی را به جامد تبدیل می کند. از آنجا که این چاپ با دقت بالا انجام می شود، می‌ توانید انتظار چاپ محصول هایی صاف با کیفیت بالا و جزئیات بسیار ظریف را از خرید پرینتر سه بعدی مذکور داشته باشید.

خرید پرینتر سه بعدی پردازش نور دیجیتال یا DLP

این مدل تا حد زیادی شبیه پرینتر سه بعدی مدل SLA می باشد. هر دو از پلیمریزاسیون با هدف ایجاد هر لایه از جسم استفاده می‌ کنند. زمانی که که نور، نقطه‌ ای از رزین را نشانه گیری می کند، پلیمر ها با سخت‌ شدن در جای خود واکنش می‌ دهند. در زمان خرید پرینتر سه بعدی DLP در نظر بگیرید که اشیای چاپ‌ شده روی پرینتر DLP در مقایسه با آن هایی که با FDM به چاپ رسیده اند بسیار صاف‌ تر می باشند.

خرید پرینتر سه بعدی تف‌ جوشی لیزری انتخابی یا SLS

در این مدل لایه‌ های تازه را با متمرکز نمودن یک لیزر به نقطه‌ ای درون مخزن پودر ایجاد می‌ سازد. این پودر از جنس پلیمر می باشد و هنگامی که لیزر به نقطه بعدی می‌ رود، به حالت جامد تبدیل می شود و همان‌ جا محکم می‌ شود. این پروسه برای پرینت قطعه های پیچیده صنعتی و شی های ظریف، ایده‌ ال می باشد. ظاهرا این پرینتر هنوز به کشور ما وارد نشده است. لازم به ذکر است که انواع بیشتری از پرینتر های سه بعدی در بازار در دسترس خریداران هستند ولی از بین تمامی آن ها، خرید پرینتر سه بعدی FDM رایج‌ تر می باشد.

نکه دوم: چه چیزی را می‌ خواهید پرینت سه بعدی بگیرید

اکنون که مدل‌ هایی را که ممکن است در زمان خرید پرینتر سه بعدی با آن ها رو در رو شوید بررسی کردیم، می‌ توانید با توجه به چیزی که می‌ خواهید پرینت بگیرید، خرید پرینتر سه بعدی را به انجام رسانید.

پرینتر سه بعدی برای وسیله های خانگی

وسیله های خانگی مواردی هستند که درون خانه یا دفتر کار  وجود دارند. به همین جهت معمولا در معرض نور یا رطوبت قرار نمی‌ گیرند. برای این وسیله ها بهتر است از پرینتر FDM با فیلامنت‌ هایی از جنس پلی لاکتیک اسید (PLA)، آکریلو نیتریل بوتادین استیرن (ABS) یا پلی اتیلن ترفتالات گلیکول (PETG) استفاده نمائید. درصورتی که قرار است چیزی را پرینت نمائید که با مواد غذایی در تماس خواهد بود، می بایست حتما از جنس پلی اتیلن ترفتالات گلیکول پوشانده‌ شده با اپوکسی ایمن باشد.

فیلامنت ABG Petg

فیلامنت ABG-Petg: جهت مشاهده این محصول کلیک کنید.

پرینتر سه بعدی برای آثار هنری

در صورتی که دوست دارید اثر های هنری همچون انواع مجسمه را بسازید، می‌ توانید از به خرید پرینتر سه بعدی FDM اقدام کنید. ولی بهتر است برای این کار ها روی پرینتر های رزینی سرمایه‌ گذاری نمائید. این پرینتر ها به شیوه ای طراحی شده‌ اند که ظریف‌ ترین جزئیات و پیچیدگی‌ ها را در محصول نهائی نشان دهند.

خرید پرینتر سه بعدی برای اشیا در فضای باز

در صورتی که می‌ خواهید اشیایی را به وجود آوری که در فضای باز واقع گردد همچون گلدان یا تزئینات باغچه، لازم است از متریالی برای چاپ آن ها استفاده نمائید که در مقابل نیرو های طبیعی مقاومت نمایند. فیلامنت‌ هایی از جنس ABS در برابر نور خورشید آسیب نمی بینند. برای این اشیا هم یک پرینتر FDM به‌ خوبی کار می‌ کند.

خرید پرینتر سه بعدی برای چاپ ابزار ها

برای پرینت کردن ابزار نخست باید ببینید که از این ابزار ها کجا و چگونه استفاده خواهد شد. معمولا با یک پرینتر FDM می‌ توانید با اندازه کافی از فیلامنت‌ های ABS ابزار های مناسبی بسازید. ولی اگر وسیله ای برای استفاده در محیط حرفه‌ ای می‌ خواهید، ممکن است این پرینتر برای هدف شما کارساز نباشد. از این رو به فکر خرید پرینتر سه بعدی با قابلیت‌ های حرفه‌ ای‌ تر باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *