دسته‌بندی نشده

شناخت انواع رزین و کاربرد های آن

انواع رزین و کاربرد های آن

انواع رزین و کاربرد های آن

رزین یک ترکیب آلی می باشد که به حالت مایع در می آید. در زمان خرید، رزین به دو حالت مجزا وجود دارد که لازم است با هم مخلوط گشته تا رزین واقعی به دست آید. این دو ماده، رزین و سخت کننده هستند. ترکیب نمودن این دو ماده با یکدیگر باعث به وجود آمدن واکنشی در ذرات رزین می گردد که به عمل آوری رزین ختم می گردد. بعد از خشک شدن ترکیب، یک پلاستیک قوی و بادوام بدست می آید. رزین اپوکسی اکثرا در بسیاری از منطقه های مختلف پروژه های DIY، صنایع دستی، زیورآلات، کارهای هنری و برای اهداف صنعتی مورد کاربرد قرار می گیرد. اگر به شناخت انواع رزین و کاربرد های آن علاقه دارید، در این مقاله انواع رزین و کاربرد های آن با فروشگاه سارای3D همراه باشید.

رزین اپوکسی در یک نگاه

به طور خلاصه رزین چیست؟ رزین اپوکسی یک ماده ویژه با خاصیت های بسیار قوی می باشد. این رزین به علت مقاومت شیمیایی و کیفیت چسبندگی بالای آن طرفدار پیدا کرده است. در صورتی که به دنبال یک محصول رزین با دوام عالی می گردید، در مقاله انواع رزین و کاربرد های آن به شما اپوکسی را بهترین گزینه برای بررسی معرفی می کنیم. به لطف پرداخت قوی و کیفیت چسبندگی مناسب، این رزین قادر است برای طیف گسترده ای از کاربرد ها به کار برود.

یکی از مطالبی که نیاز است در مقاله انواع رزین و کاربرد های آن با آن مواجه شویم این است که رزین در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟ در بخش زیر چند مورد یا کاربرد، برای استفاده از رزین اپوکسی آوردیم:

کاربرد های رزین در صنایع مختلف

  1. کارهای هنری با رزین
  2. ساخت زیورآلات رزینی. صنایع دستی رزین مانند میزهای رزینی
  3. پروژه های DIY با چوب اپوکسی
  4. برای ساخت قطعات الکترونیکی
  5. برای پوشش فلز
  6. عایق برای قطعات الکتریکی
  7. مواد پلاستیکی که با الیاف تقویت شده اند
  8. در برخی از مخلوط های سیمان و ملات از چسب استفاده می شود
  9. ایجاد پوشش هایی که لغزنده نیستند
  10. ایجاد فوم های سفت
  11. برای استفاده در حفاری نفت برای جامد کردن سطوح شنی سست
  12. پوشش های صنعتی
  13. کپسوله سازی و پوشش دهی رسانه های مختلف
  14. برای پلاستیک هایی که با الیاف تقویت شده اند

انواع رزین و کاربرد های آن

با این حال، فهرست به همین جا ختم نمی شود. رزین اپوکسی همچنین در درزگیر ها، لاک ها، ترکیبات ریخته گری و درزبندی، رنگ ها و انواع دیگر کاربردهای صنعتی استفاده می شود. هنگام پخت، اپوکسی جمع نمی شود. این رزین در برابر مواد شیمیایی نیز مقاوم بوده و کاملاً در برابر رطوبت مقاوم است. نه تنها این، بلکه رزین دارای خواص عایق الکتریکی است و در برابر ضربه بسیار مقاوم است. همچنین می توان آن را با تقویت کننده ها برای استفاده های بیشتر تقویت کرد.

تفاوت میان رزین اپوکسی و پلی استر چیست؟

تفاوت اصلی این دو مورد در مرحله پخت دیده می شود. اپوکسی از یک سخت کننده مخصوص کمک می گیرد، در صورتی که پلی استر از یک کاتالیزور به منظور واکنش دادن استفاده می نماید. رزینهای اپوکسی تماما ضد آب نمی باشند، حتی در صورتی که خاصیت چسبندگی خوبی دارا می باشند.

محصولات مختلفی که از رزین هستند

محصولات مختلفی وجود دارد که همگی از رزین هستند یا از آن ساخته شده اند. اینها شامل فایبرگلاس ها، سوپر چسب ها و چسب های اپوکسی 2 قسمتی است. رزین همچنین می‌تواند قالب‌ گیری شود و برای ساخت اسباب‌ بازی‌ هایی استفاده شود که سپس به شکل پلاستیکی پلیمریزه می‌شوند. این روش ساده‌ تر و ارزان‌ تر از استفاده از پلاستیک مذاب معمولی است.

ساختار و خواص شیمیایی رزین

به منظور به دست آوردن فنی، اپوکسی از رزین های پلیمری حاصل می گردند. ترموست نام این رزین های پلیمری می باشد و هر مولکول به تنهائی حاوی حداقل یک گروه اپوکسید می باشد. به منظور دستیابی به ویسکوزیته و قوام مناسب به منظور استفاده از رزین، می توان خواص شیمیایی را عوض کرد.

اپوکسی به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

  1. غیر گلیسیدیل و
  2. گلیسیدیل

در این بخش انواع گوناگون اپوکسی ها را معرفی می کنبم. ممنون که با مقاله انواع رزین و کاربرد های آن از فروشگاه سارای3D همراه هستید.

دو حالت بسیار شناخته شده از رزین های اپوکسی گلیسیدیل وجود دارد. این رزین ها، نوولاک و رزینی هستند که با بیسفنول A (BPA) ساخته شده است. برای اینکه رزین های اپوکسی سخت شوند، یک عامل پخت علاوه می سازند. این ماده غالبا بر پایه آمین است. نسبت هاردنر به رزین در اپوکسی بسیار بیشتر از دیگر نوع های رزین ی باشد. بعضی وقت ها، پلیمر های ترموپلاستیک هم به رزین اپوکسی در جهت تقویت بیشتر آن اضافه می گردد.

تاریخچه استفاده از رزین اپوکسی

رزین از چه چیزی ساخته شده و چگونه شروع به استفاده از آن کردیم؟ اولین رزینی که مورد استفاده قرار گرفت رزین درخت بود. مانند آنچه در کاج پیدا می کنید. این رزین در زمان های قدیم به عنوان نوعی چسب استفاده می شد. رزین درخت ابتدا باید گرم شود و بعد از خنک شدن، سفت می شود. رزین های ترموست نوع دیگری هستند و عموماً رزین های دو جزئی هستند. اینها معمولاً محصولات منابع پتروشیمی هستند.

رزین برای چه مواردی استفاده می شود؟

رزین یک متریال همه کاره می باشد که می تواند به روش های گوناگون مورد کاربرد واقع شود. هدف رزین چیست؟ چرا باید انواع رزین و کاربرد های آن را بشناسیم؟ اکثر موقع ها برای ساخت قطعه های ریخته گری با کیفیت، هنر و صنایع دستی، کفپوش، کانتر و … استفاده می گردد. از رزین می شود به منظور ساخت پلاستیک استفاده نمود. رزین یک چسب عالی می باشد.

انواع رزین و کاربرد های آن

آیا رزین پلاستیکی است؟

رزین با پلاستیک متفاوت است زیرا پلاستیک ها دارای ترکیب پلیمری مصنوعی تری هستند. رزین ها خواص طبیعی بیشتری نسبت به خود دارند و از گیاهان مشتق می شوند. بنابراین نه، رزین یک پلاستیک نیست. با این حال، محصولات رزین پلاستیکی ویژه ای در دسترس هستند.

نه، آن ها در مجموع ترکیبات متفاوتی هستند. رزین از چه چیزی ساخته شده است؟ رزینها منشا گیاهی یا مصنوعی دارند که قابل تبدیل به پلیمر هستند. رزین از پلاستیک ساخته نمی شود، حتی اگر از نظر ظاهری دارای ویژگی های مشابه هستند.

رزین چقدر قوی است؟

نوع عای گوناگون از رزین با درجه دوام متفاوت هست. رزین اپوکسی قوی ترین رزینی می باشد که به منظور مقاومت در مقابل انواع فشار های مکانیکی بالا طراحی گشته است. این مورد سبب می شود که رزین اپوکسی به منظور استفاده در هدف های مختلف مناسب باشد.

سختی رزین یا چوب

در حالی که میزان سختی چوب و رزین به نوع رزین و نوع چوب متکی است، رزین در حالت کلی قوی تر می باسد. رزین اکثرا به عنوان یک پوشش حفاظتی روی چوب قرار می گیرد و می توان از آن در جهت چسباندن دو تکه چوب با استحکام بالا به یکدیگر استفاده نمود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
سایدبار
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من