اخبار و مقالات

نحوه کار پرینتر سه بعدی رزین

نحوه کار پرینتر سه بعدی رزین

پرینت سه بعدی رزین چگونه کار می کند؟

استریولیتوگرافی، تکنولوژی رایجی می باشد که در اکثر پرینت های سه بعدی رزین به کار می رود و یکی از پر استفاده ترین تکنیک ها جهت تولید پرینت های سه بعدی با کیفیت می باشد. در مقاله نحوه کار پرینتر سه بعدی رزین از فروشگاه سارای3D به بررسی این تکنولوژی می پردازیم.

حوزه هایی که از پرینتر سه بعدی می توان استفاده کرد

قبل از آشنایی با نحوه کار پرینتر سه بعدی رزین بهتر است زمینه هایی که پرینتر سه بعدی در آن استفاده می شود را بررسی کنیم. پرینت سه بعدی رزین در سطح حرفه ای برای تمامی موارد از ابزار ها و نمونه های اولیه گرفته تا وسیله های ورزشی و ایمپلنت های پزشکی استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که پرینت رزین با نام های استریولیتوگرافی (SLA) و پلیمریزاسیون (vat) هم شناخته می شود و با دیگر روش های پرینت سه بعدی، همچون پخت لیزر انتخابی SLS یا تکنولوژی مدل سازی رسوب ذوب شده FDM فرق دارد.

تکنولوژی رزین تقریباً در تمامی صنعتی که نیاز به پرینت رزین دارند در مورد های زیر استفاده می شود:

  • قطعه های قابل مقایسه با قالب تزریق
  • قطعات با جزئیات پیچیده ، هندسه های پیچیده و ویژگی های خوب
  • قطعه هایی با سطح بسیار صاف یا بافت نرم
  • قطعات در مواد مختلف (پرینتهای انعطاف پذیر یک روز ، پرینت های محکم روز دیگر و غیره)
  • قطعه ها در پلاستیک های زیست سازگار
  • قطعات شفاف

معرفی تکنولوژی مورد استفاده لیزر UV

تکنولوژی رایج برای بیشتر پرینت های سه بعدی رزین به عنوان Stereolithography شناخته می شود. در ادامه مقاله نحوه کار پرینتر سه بعدی رزین این فناوری شرح داده می شود.

  • در قدم نخست، غلتک پرینتر یک لایه نازک از پلیمر مایع را پخش می کند.
  • به این دلیل که این لایه مایع می باشد، در تمام سکو پخش شده و مطمئن می شود که هر لایه ضخامت ثابتی دارد.
  • پلیمر مایع به کار رفته در آن، حساس به اشعه ماورا بنفش می باشد.
  • در صورت برخورد با لیزر UV تحت کنترل به وسیله رایانه، رزین از حالت مایع به حالت جامد تبدیل می گردد.
  • در اصل، لیزر رئوس مطالب پرینت را روی لایه رزین می کشد و قس
  • مت هایی را که لمس می کند سخت می کند.
  • بخش هایی که به وسیله لیزر لمس نمی شوند، در حالت مایع می مانند.
  • مراحل اول و دوم بار ها و بار ها تکرار می شوند.
  • مدل با کم شدن کاهش می یابد و غلتک لایه جدیدی را پخش می کند.
  • در مرحله بعد، لیزر قسمت های خاصی از آن لایه را به حالت جامد در می آورد که قسمتی از پرینت سه بعدی شما خواهد شد.
  • این کار تا وقتی که مدل به پایان برسد تکرار می شود.
  • بعد از تموم شدن مرحله های پرینت و پرینت کل شی، پرینت از مخزن رزین خارج می گردد.
  • مایع های اضافی به آسانی از بین می روند و می توانند برای پرینت های بعدی مورد استفاده دوباره قرار گیرند.
  • سپس لازم است پرینت ها به صورت دستی برداشته و به پایان برسند.

معرفی رزین ها

در ادامه مقاله نحوه کار پرینتر سه بعدی رزین، چهار رزین گوناگون بر پایه استریولیتوگرافی معرفی شده است که همه دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند. با وجود این، این رزین ها برخی ویژگی های مشترک دارند. ویژگی هایی همچون داشتن سطح های صاف که این سطوح صاف برای پردازش عالی هستند.

رزین ماموت

رزین ماموت بر روی یکی از بزرگترین پرینتر های موجود پرینت می شود. در گذشته این رزین را با عنوان رزین قابل رنگ می شناختند. این پرینتر ها قادر هستند قطعات بزرگ تا ابعاد 2100x700x800 میلی متر را پرینت نمایند که می تواند در چندین رنگ با اسپری رنگ شود.

رزین شفاف

رزین شفاف جزو زرین های شگفت آور و غافلگیر کننده می باشد. همانطور که از اسمش برداشت می شود، شفاف است و در چندین رنگ می توان سفارش داد. به علاوه از این زرین های شفاف برای قطعه هایی تا اندازه 2100x700x800 میلی متر می توان استفاده کرد.

رزین خاکستری

این رزین خاکستری با عنواع رزین همه کاره شناخته می شوند. از نکات مثبت رزین خاکستری می توان گفت که با جزئیات خیلی خوبی محصول را ارائه می دهد. به علاوه برای تولید مدل های سایز کوچک و متوسط توصیه می شود و یک سطح خاکستری صاف دارد.

از این جهت که این رزین دارای رنگ خاکستری می باشد، این رزین را برای کار های دستی یا رنگ آمیزی با اسپری مناسب می کند. از این رو، این رزین در میان جامعه مدل سازی مقیاس بسیار طرفدار دارد.

رزین استاندارد

جدیدترین عضو به خانواده رزین، رزین استاندارد است. در حالی که نتایج بسیار مفصلی را ارائه می دهد با قیمت کم همراه است. برای صرفه جویی در هزینه های بیشتر، حتی می توانید Standard Resin را با ساختارهای پشتیبانی سفارش دهید. این بدان معنی است که زمان کمتری برای پردازش صرف می شود.

نیاز خود را بدانید

برای دانستن اینکه کدام دستگاه با توجه به نیاز و بودجه شما برای شما مناسب است، در این مقاله نحوه کار پرینتر سه بعدی رزین توصیه می کنیم ابتدا از خود سوال کنید:

  • کیفیت قطعات مورد نیاز برای پرینت از نظر انعطاف پذیری، استحکام، وضوح و … در نظر شما چقدر است و آیا می خواهم قطعه های گوناگون را با کیفیت های مختلف پرینت کنم؟
  • جزئیاتی که نیاز دارم چقدر دقیق است. به عنوان نمونه، کاربرد های دندانپزشکی معمولاً به جزئیات پرینت در ۵۰ میکرون نیاز دارند در صورتی که نمونه های اولیه محصولات دیگر زمینه ها امکان دارد جزئیات خیلی کمتری نیاز داشته باشند.
  • پرینت هایی که باید انجام دهم چقدر بزرگ هستند؟ توجه داشته باشید که حجم ساخت زیاد می تواند یک مورد بزرگ مانند کلاه ایمنی یا بسیاری از موارد کوچک مانند ۶۰ قطعه منفرد را ایجاد کند.
  • چقدر قصد پرینت دارم و چقدر سریع به پرینت آنها احتیاج دارم؟
  • آیا من نیاز به استفاده از مواد زیست سازگار دارم؟
رزین ریخته گری برای دندان پزشکی

رزین ریخته گری برای دندان پزشکی: جهت مشاهده و سفارش این رزین کلیک کنید.

اگر در صنعت دندانپزشکی هستید، تعداد فزاینده ای از پرینترهای رزینی به خصوص برای ایجاد محافظ شبانه، مدل ها و ایمپلنت ها به بازار عرضه می شوند. به همین ترتیب برای شما در میکرو الکترونیک یا ایمپلنت های جراحی – بازار در حال رشد پرینترهای رزینی است. مزیت احتمالی این امر این است که این تولیدکنندگان ممکن است از لحاظ موضوعی تخصص بیشتری داشته باشند و بتوانند بهترین روش ها را در مورد انواع خاصی از پرینتهایی که شما می خواهید ایجاد کنید ارائه دهند.

چه تجهیزات جانبی مورد نیاز است

لازم است پرینت های خود را با ایزوپروپیل الکل یا یک روش ویژه جهت پاک کردن هرگونه رزین پاک نشده و بهینه سازی نهایی بشوئید. در انتها، در بیشتر مورد ها لازم است قسمت نهایی را در معرض نور ماورا UV بنفش، نور خورشید یا گرما بگذارید تا سطح آن خشک و سفت شود.

قطعه ها ممکن است تنها هنگامی که از پرینتر خارج می شوند، تا حدی پلیمری گردند که در مرحله های تمیزکاری و پخت فرصت ایجاد تاب ایجاد می کند. هرچند ممکن است نور خورشید برای بهبود برخی از قطعه های رزین خوب عمل کند و تنها ممکن است به یک شستشو با حلال عمومی نیاز داشته باشد ، ولی در مورد همه مواد این مورد صدق نمی کند. تعدادی از آن ها برای بر آوردن پتانسیل کامل خود به ماشین آلات مخصوص شستشو و عمل آوری، همچنین مواد شستشوی شیمیایی نیاز دارند.

یک نکته منفی درباره پرینتر های رزینی!

در بخش انتهایی مقاله نحوه کار پرینتر سه بعدی رزین یکی از ایراد هایی که در پرینت رزین دیده می شود بازگو می کنیم. در این پرینتر ها خروجی پرینت پس از پردازش اغلب نامرتب می شود. اگر چه پرینتر های صنعتی و خیلی از متخصصان دارای یک فرآیند شستشوی پرینت کاملاً خودکار هستند. در اصل پیچیدگی پرینتر و کیفیت رزین های شما متناسب با مقدار کار پس از پردازش نهایی است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *