اخبار و مقالات

چسباندن قطعات پرینت های سه بعدی

چسباندن قطعات پرینت های سه بعدی

چسباندن قطعات پرینت های سه بعدی

در اینجا ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که بخواهید دو یا چند قطعه پرینت سه بعدی را به هم وصل کنید. واضح ترین دلیل زمانی است که شما باید قطعه ای بزرگتر از پرینتر سه بعدی خود را پرینت کنید.

با این حال، چسباندن قطعات پرینت سه بعدی می تواند مشکل باشد. چندین روش مختلف وجود دارد؛ برخی منجر به درزهای (تقریباً) نامرئی می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است یک برآمدگی بزرگ و زشت ایجاد کنند. صرف نظر از روشی که انتخاب می کنید، مهم است که سطوحی که قرار است به هم چسبانده شوند، قبل از استفاده از چسب صاف و به درستی تمیز شوند. سنباده زدن راه خوبی برای صاف کردن هرگونه برآمدگی روی سطح است.

هر روشی مزایا و معایبی دارد، بنابراین بهتر است همه آنها را مرور کنید و بهترین را برای پروژه فعلی خود انتخاب کنید. خوشبختانه برای شما، ما لیستی از شش گزینه عالی را گردآوری کرده ایم!

چسب قطره ای

برای بیشتر کارها، سیانواکریلات یا چسب قطره ای بهترین گزینه برای چسباندن قطعات پرینت سه بعدی به یکدیگر است. این یک چسب با استفاده آسان است که به سرعت بهبود می یابد. شما می توانید نتایج عالی، یک پیوند قوی و یک درز تقریبا نامرئی بدست آورید. از آنجایی که در عرض چند ثانیه چسبیده می شود، قبل از استفاده از آن دو بار فکر کنید و مطمئن شوید که آماده هستید! تمام تلاش خود را بکنید تا قطعات را قبل از خشک شدن به درستی تراز کنید و حدود یک دقیقه آن را محکم در جای خود نگه دارید. چند دقیقه دیگر بگذارید تا کاملا خوب شود.

بیشتر مواد پرینت سه بعدی به جز مواد انعطاف پذیر، با موفقیت متصل می شوند. سیانوآکریلات هنگام پخت، یک لایه نازک سفت و سخت تشکیل می دهد که اگر روی یک ماده الاستیک اعمال شود، به راحتی شکسته می شود.

  1. آماده سازی سطح چسبندگی: اگر سطوح ناصاف و ناهموار هستند، از کاغذ سنباده ریز استفاده کنید تا صاف و زیبا شوند. سطوح را کاملا با الکل تمیز کنید و بگذارید خشک شوند. هر دو سطح باید عاری از هر نوع کثیفی، ذرات سست و چربی باشند.
  2. مواد مناسب برای اتصال: پلاستیک های سفت و سخت مانند ABS، PLA و PETG
  3. ایمنیSuperglue چسبی است که به سرعت عمل می‌کند، بنابراین سعی کنید که روی پوست شما قرار نگیرد. برای محافظت از دستان خود از دستکش استفاده کنید. برای محافظت از مبلمان خود کار خود را روی روزنامه های قدیمی انجام دهید. و البته آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

استون

استون یا رقیق کننده رنگ را می توان برای چسباندن قطعات پرینت سه بعدی ساخته شده از ABS یا HIPS استفاده کرد. واقعیت این است که هر ماده محلول در استون کاندیدای خوبی است. این نوع باندینگ باعث ایجاد پیوند بسیار قوی و درز نامرئی می شود.

برای چسباندن دو قطعه با استون، یک لایه نازک استون را روی هر دو سطح در حال چسباندن بمالید. می توانید این کار را با یک برس کوچک یا یک تکه پارچه آغشته به استون انجام دهید. مراقب باشید از استون زیاد استفاده نکنید، زیرا خطر آسیب دیدن قطعات پرینت سه بعدی وجود دارد (مخصوصاً اگر قطعات نازک باشند).

استون یک لایه نازک را روی سطح رقیق می کند و وقتی دو قطعه را به هم بچسبانید، این لایه ها “مخلوط می شوند”. در طول این زمان خشک شدن، ممکن است لازم باشد قطعاتی که به هم چسبیده اند را با مقداری نوار یا گیره ثابت کنید. پس از چند دقیقه یا چند ساعت، بسته به اندازه قطعات و مقدار استون استفاده شده، استون تبخیر می شود و یک لایه پلاستیک فشرده و محکم تشکیل می شود.

این ممکن است بهترین راه برای اتصال دو قطعه ساخته شده از ABS یا HIPS باشد. این بسیار قوی است و اگر به درستی انجام شود، نامرئی است.

  1. آماده سازی سطح اتصال: هر دو سطح باید از چربی و کثیفی تمیز باشند. قبل از استفاده از استون از مقداری کاغذ سنباده برای صاف کردن سطوح استفاده کنید.
  2. مواد مناسب برای اتصالABS، HIPS و هر ماده دیگری که با استون محلول است.
  3. ایمنی: استون یک مایع بسیار قابل اشتعال است. دور از شعله باز، جرقه و سطوح داغ استفاده کنید. همچنین یک مایع فرار است، بنابراین باید آن را در یک منطقه با تهویه خوب یا بیرون استفاده کنید. اگر هنگام استفاده از آن احساس سرگیجه کردید، فوراً به هوای تازه بروید.

سیمان لوله کشی

سیمان ABS لوله کشی نیز گزینه خوبی برای چسباندن ABS، PLA و HIPS است. این یک چسب مبتنی بر حلال است که مانند استون با پلاستیک واکنش نشان می دهد. با آن پیوند بسیار قوی خواهید داشت، اما از آنجایی که این نوع سیمان ها رنگی هستند (معمولاً زرد یا قرمز) پیوند قابل مشاهده خواهد بود. هر آنچه در مورد استون گفته شد در مورد سیمان لوله کشی نیز صدق می کند.

اما توجه داشته باشید که هم استون و هم سیمان لوله کشی با PETG، نایلون و رشته های مشابه کار نمی کنند.

  1. آماده سازی سطح اتصال: هر دو سطح باید عاری از چربی و کثیفی باشند. قبل از استفاده از سیمان لوله کشی از مقداری کاغذ سنباده برای صاف کردن سطوح استفاده کنید.
  2. مواد مناسب برای اتصالABS، HIPS، PLA و هر ماده دیگری که با استون محلول است.
  3. ایمنی: سیمان لوله کشی مایعی غلیظ، فرار و قابل اشتعال است. آن را از شعله باز، سطوح داغ و جرقه دور نگه دارید. از آن در محیطی با تهویه مناسب یا بیرون استفاده کنید. اگر هنگام استفاده از آن احساس سرگیجه کردید، فوراً به هوای تازه بروید.

اپوکسی

اپوکسی یکی دیگر از راه های عالی برای اتصال دو قطعه پلاستیکی به یکدیگر است. روی اکثر فیلامنت ها کار می کند. با این حال، از آنجایی که هنگام استفاده سخت می شود، ممکن است بهترین گزینه برای مواد انعطاف پذیر نباشد. مواد منعطف را به هم متصل می کند، اما در نهایت با برخی از مناطق سفت و سخت در مونتاژ خود مواجه خواهید شد.

نکته خوب در مورد اپوکسی این است که می توانید از آن هم به عنوان چسب و هم به عنوان پرکننده استفاده کنید. اگر جای خالی وجود دارد که باید پر شود یا درزهایی برای پنهان شدن وجود دارد، از اپوکسی استفاده کنید.

در مقایسه با روش های دیگر، اپوکسی برای به دست آوردن چسبندگی خوب نیاز به کار بیشتری دارد. معمولاً در دو ظرف جداگانه بسته بندی می شود که باید قبل از چسباندن مخلوط شوند. یکی دارای رزین اپوکسی است، در حالی که دیگری حاوی یک سخت کننده است. این اجزا باید با نسبت مشخصی مخلوط شوند (دفترچه راهنمای کاربر را برای مخلوط کردن بررسی کنید، برای هر نوع اپوکسی متفاوت است).

پس از مخلوط کردن کامل اپوکسی، آن را روی سطوح در حال چسباندن بمالید. تمام قطعاتی را که می خواهید بچسبانید وصل کنید و آن را به درستی ثابت کنید. بسته به نسبت اختلاط و نوع اپوکسی، عمل آوری می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

اپوکسی را می توان در هنگام پخت، سمباده زد و رنگ کرد.

  1. آماده سازی سطح اتصال : با اپوکسی، سطوح اتصال نباید کاملاً صاف باشند. همچنین می توان آن را در لایه های بسیار ضخیم اعمال کرد.
  2. مواد مناسب برای چسباندن: همه مواد، اما اپوکسی، درز سفت و سختی را روی مواد انعطاف پذیر باقی می گذارد.
  3. ایمنی: قبل از استفاده دفترچه راهنما و دستورالعمل های ایمنی روی بسته بندی را بخوانید. در طول اختلاط، برخی از انواع اپوکسی می توانند بسیار گرم شوند.

چسب های پلی اورتان و سیلیکون

چسب های PU (پلی اورتان) و سیلیکون هر دو بسیار آسان برای استفاده هستند و یک پیوند بسیار قوی ایجاد می کنند. نقطه ضعف هر دو نوع این است که برای اتصال مناسب به ضخامت حداقل چند میلی متر نیاز دارند. این امر پنهان کردن درزهای اتصال را دشوار می کند.

چسب سیلیکون به چند ساعت زمان نیاز دارد تا کاملاً خشک شود، بنابراین مطمئن شوید که قطعات شما به درستی ثابت شده اند تا زمانی که خشک شوند. از سوی دیگر، برخی از انواع چسب های PU در عرض چند ثانیه به استحکام اولیه می رسند.

صدها نوع چسب سیلیکونی و PU در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. عاقلانه است که قبل از تصمیم به چسباندن قطعات مدل خود که چند روز گذشته را صرف چاپ سه بعدی کرده اید، مدلی را که انتخاب می کنید، آزمایش کنید.

  1. آماده سازی سطح اتصال: هر دو سطح را تمیز کنید تا ذرات سست از بین بروند.
  2. مواد مناسب برای چسباندن: همه مواد.
  3. ایمنی: اجازه ندهید این چسب به پوست شما برخورد کند.

چسب حرارتی تفنگی

چسب داغ کلاسیک جایگزین آسانی برای چسباندن قطعات پرینت سه بعدی به هم است. توجه به این نکته مهم است که در حالی که چسب بسیار قوی است، چسب حرارتی اعمال شده قابل مشاهده خواهد بود. چسب حرارتی حداقل به ضخامت 2 تا 3 میلی متر نیاز دارد، بنابراین هنگام طراحی قطعات برای چاپ سه بعدی باید این را در نظر بگیرید.

نکته خوب در مورد چسب حرارتی این است که در عرض چند ثانیه خنک می شود، بنابراین نیازی به ثابت کردن قطعات در هنگام خشک شدن نیست.

روش دیگر، استفاده از یک تفنگ چسب حرارتی با تیکه های PLA پرینت سه بعدی( در مقالات آینده به این موضوع پرداخته می شود) را در نظر بگیرید. این روش چسباندن قطعات پرینت سه بعدی به شما پیوند بسیار قوی و توانایی مطابقت با رنگ و مواد را می دهد. برای چاپ های PLA عالی است.

  1. آماده سازی سطح اتصال: هر دو سطح را تمیز کنید تا ذرات سست از بین بروند.
  2. مواد مناسب برای اتصال: همه مواد سفت و سخت (ABS، PLA، PETG و غیره).
  3. ایمنی: چسب داغ (یا PLA) – داغ است پس مراقب خودتان باشید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *