اخبار و مقالات

پرداخت قطعات پرینت شده

پرداخت-قطعات-پرینت-شده

پس از چاپ قطعات سه بعدی با دستگاه ، نوبت به پرداخت قطعات پرینت شده می رسد . این مرحله از آماده سازی محصول ، جنبه ای ضروری دارد ؛ چرا که سبب می شود اولین عامل مشاهده شونده در محصول ( جلوه و ظاهر آن ) به بهترین حالت ممکن برسد .

پرداخت قطعات پرینت شده

هدف از صاف کردن سطوح قطعات پرینت شده سه بعدی ، بهبود زیبایی بخشی است . در حالی که برخی از روش های صاف کردن می توانند زمان بر باشند ، از طرفی می توانند منجر به صرفه جویی در زمان شوند . چاپ یک قطعه با ارتفاع لایه کوچک برای بهتر شدن سطح ، می تواند منجر به طولانی شدن زمان چاپ قطعه شود . با این حال ، اگر یک چاپ با ارتفاع لایه بیشتر ساخته و سپس صاف شود ، می تواند سریعتر انجام شود . در حالت کلی پرداخت قطعات پرینت شده فرآیندی است که طی آن قطعات تولید شده با پرینتر سه بعدی رزینی ، به وسیله‌ ی یک سری ابزار ها یا مواد ؛ طوری پردازش می‌شوند که هم در نتیجه‌ ی کار بهبودی حاصل شود و هم سبب افزایش استحکام و قدرت محصول گردد . خدمات پرداخت پرینت سه بعدی اغلب نیازمند دستگاه پولیش قطعات پرینت شده با کیفیت می باشد . همچنین رنگ آمیزی پرینت سه بعدی از دیگر مراحل پرداخت در اغلب قطعات چاپ شده محسوب می شود .

پرداخت قطعات پرینت شده

تکنولوژی بوجود آمده توسط چاپگر سه بعدی و یا به عبارتی پرینتر سه بعدی ، باعث شده تا برخی ایده ها ، بسیار راحتتر به واقعیت …

طریقه ی پرداخت

درآمدزایی با پرینترهای سه بعدی بیشتر به دلیل پرداخت های انجام شده پس از چاپ قطعات می باشد ، چرا که به محصولات جلوه ی زیبایی می بخشد . هنگام چاپ یک قطعه سه بعدی ، اغلب پیش می آید که لایه های مواد یک سطح خشن و زبر ایجاد می کنند . در حالی که زبری سطح آن تأثیر زیادی بر خواص ساختاری ندارد ، در واقع زبری سطوح قطعات چاپ شده روی زیبایی شناسی تأثیر می گذارد . برای ایجاد قطعات پرینت سه بعدی صاف ، باید از پردازش پس از چاپ بهره برد . هفت راه برای صاف کردن پرینت سه بعدی و یا به عبارتی پرداخت قطعات پرینت شده وجود دارد که شامل استفاده از گلوپ سه بعدی و سنباده زدن پرینت های سه بعدی می شود .

فرآیند های هموارسازی در پرداخت

  1. استفاده از مواد رنگ و سنباده : سنباده کاری و رنگ آمیزی شناخته شده ترین روشی است که برای صاف کردن پرینت های سه بعدی استفاده می شود . نسبتا ارزان است و نتایج عالی ایجاد می کند ، اما کار فشرده است . سنباده کاری یک قطعه پرینت سه بعدی مانند سنباده زدن سایر محصولات است . پس از سنباده زدن ، می توان قسمت های از محصول را با اسپری رنگ یا قلم مو رنگ کرد . سنباده کاری و رنگ آمیزی این مزیت را دارند که ارزان ترین روش هستند و کیفیت پرداخت را کنترل می کنند . این روش از رایج ترین موارد جهت پرداخت قطعات پرینت شده می باشد .
  2. استفاده از روش های صاف کردن ساینده : استفاده از سندبلاست نتایج متفاوتی ایجاد می کند . کیفیت دستگاه غلتشی اغلب کیفیت پرداخت سطح را نیز تعیین می کند . سندبلاست همچنین به متغیر های مورد استفاده مانند ماسه و فشار هوا بستگی دارد .
  3. استفاده از XTC-3D : XTC-3D یک رزین اپوکسی دو قسمتی با دمای پایین است که به طور ویژه برای صاف کردن پرینت های سه بعدی طراحی شده است . رزین‌های اپوکسی تمایل دارند هنگام پخت گرما را از خود خارج کنند که می‌تواند چاپ را منحرف کند . XTC-3D از طریق مخلوط کردن سخت کننده با رزین کار می کند . پس از مخلوط شدن ، می توان رزین را روی قطعه رنگ کرد و گذاشت تا سفت شود . این روش ایجاد پرینت سه بعدی صاف نسبتاً ساده و مؤثر است . رزین ظاهری براق به جا می گذارد که می توان آن را رنگ کرد . رزین همچنین قسمت های داخلی چاپ را از کثیفی و مایعات می پوشاند . با این حال ، رزین ها فقط باید در مناطقی با تهویه مناسب و در حالی که از تجهیزات حفاظتی استفاده می کنند استفاده شوند زیرا بیشتر رزین ها برای سلامتی خطرناک هستند .
  4. استفاده از 3D Gloop : 3D gloop چسبی است که به طور ویژه برای ایجاد چسبندگی مهره های چاپی و چسباندن قطعات چاپ شده به یکدیگر طراحی شده است . اما همچنین برای صاف کردن قطعات چاپ شده در قطعات ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن)، PLA (اسید پلی لاکتیک) و PETG (پلی اتیلن ترفتالات گلیکول اصلاح شده) استفاده می شود .
  5. استفاده از صاف کردن شیمیایی : استفاده از صاف کننده شیمیایی برای PLA دشوار و خطرناک است . رایج ترین ماده شیمیایی مورد استفاده برای صاف کردن PLA اتیل استات است که در صاف کردن سطح PLA موثر است . با این حال ، اتیل استات بسیار قابل اشتعال ، بسیار سمی و دشوار است . استفاده از محصولی مانند PVB بسیار ایمن تر و راحت تر خواهد بود .
  6. استفاده از تفنگ حرارتی : استفاده از تفنگ حرارتی نیاز به استفاده از مواد شیمیایی را بی نیاز می کند . از این رو می تواند ایمن تر باشد ، با این حال یک تفنگ حرارتی می تواند دود زیادی ایجاد کرده و به راحتی چاپ را ذوب کند . این روش با اعمال گرما بر روی سطح چاپ عمل می‌کند در حالی که تفنگ حرارتی را دائماً به اطراف حرکت می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که چاپ زیاد ذوب نمی‌شود .

جلوه ی زیبای قطعات پرینت شده پس از پرداخت

پس از اینکه قطعات سه بعدی را چاپ کردید ، از طریق پرداخت کاری قطعات می توانید جلوه ی زیبا و منحصر بفردی به آن ببخشید . علاوه بر جلوه ی زیبا ، این کار سبب افزایش دوام محصولات فلزی چاپ شده ، افزایش میزان جذابیت محصولات تزئینی و دکوری ، افزایش خاصیت هدایت الکتریکی ، افزایش مقاومت محصولات در برابر آسیب‌‌های الکتریکی و شیمیایی ، افزایش توان فلزات جهت انجام جوش‌ های الکتریکی ، افزایش مقاومت محصولات در برابر خوردگی و زنگ‌ زدگی می شود . همانطور که در بالا مشاهده کردید ، روش هایی برای اینکه ؛ چگونه پرینت های سه بعدی را صاف کنیم ذکر کرده ایم ، که همگی ایجاد کننده ی جلوه ای زیبا و چشم نواز در محصولات چاپ سه بعدی شما هستند . در حالت کلی پرداخت قطعات پرینت شده ، جنبه ی زیبایی شناسی دارد .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *