اخبار و مقالات

چگونه فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی را انتخاب کنم ؟

فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی

با توجه به افزایش تنوع در انواع فیلامنت ها اینکه کدام فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی ما می باشد و یا برای محصولی که قصد پرینت آن را داریم به سراغ چه فیلامنتی برویم ممکن است کمی دشوار باشد. فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی از میان انواع فیلامنت ها می تواند به داشتن محصول نهایی با کیفیت تر، افزایش طول عمر دستگاه و کاهش هزینه های احتمالی و … منجرب شود. از این رو در این مقاله از سایت تجهیزات پرینتر سه بعدی سارای به بررسی چگونه فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی را انتخاب کنم ؟ می پردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی را انتخاب کنم ؟

کمتر رخ داده است که با پرینتر های سه بعدی آشنا باشید اما با فیلامنت آشنا نباشید. فیلامنت ها از نظر ویژگی های مختلفی چون خصوصیات گرمایی، الکتریکی و مکانیکی و همچنین ضخامت و موارد این چنینی با یکدیگر خمتفاوت هستند و لازم است زمانی که قصد پرینت سه بعدی با فیلامنت را دارید بر اساس محصول نهایی و همچنین دستگاه پرینتر سه بعدی خود فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی را انتخاب نمائید. فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی را می توانید با شناخت ویژگی های فیلامنت های مختلف انتخاب کرد از این رو در این مقاله تعدادی از فیلامنت ها را معرفی خواهیم کرد و با ویژگی های هر کدام تا حدودی آشنا خواهیم شد. فروشگاه تجهیزات پرینتر سه بعدی سارای ارائه دهنده انواع فیلامنت ها و سایر تجهیزات و همچنین انواع پرینتر های سه بعدی است که می توانید با مراجعه به فروشگاه این سایت از این محصولات دیدن نمائید.

انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی

فیلامنت ها همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم دارای ضخامت خا مختلفی هستند که این ضخامت ها اغلب در حدود 1.75 میلیمتر تا 3 میلیمتر می باشد. شما عزیزان برای انتخاب فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی لازم است با توجه به اندازه نازل پرینتر سه بعدی مورد نظر، فیلامنتی با ضخامنت منایب را تهیه کنید. یکی از مواردی که نشان دهنده کیفیت و مناسب بودن فیلامنت می باشد، یکسان بودن ضخامت فیلامت است. به این صورت که در فیلامنت بی کیفیت ممکن است اندازه قطر ها در تمامی طول فیلامنت یکسان نباشد.  همچنین دقت داشته باشید که هیچ شکستگی در فیلامنت نباشد. وجود شکستگی در فیلامنت می تواند سبب شود که مواد به خوبی به اکسترودر وارد نشود و پرینتر سه بعدی خروجی ناقص داشته باشد. به علاوه کهنه بودن فیلامنت نیز ممکن است در فرایند پرینت اختلال ایجاد کنید. تازه نبودن فیلامنت می تواند به خراب شدن قطعات پرینتر منجرب شود، لازم است فیلامنت ها را در محل های تاریک و خنک نگهداری کنید و از گرد و غبار دور نگه دارید.

فیلامنت نایلون

فیلامنت نایلون یک پلیمر مصنوعی است که برای زمان هایی مناسب است که بخواهید محصولی را پرینت کنید که در کنار استحکام و ماندگاری بالا، منعطف نیز باشد، فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی برای شما است. به جهت تولید بخار های سمی در طول فرایند پرینت سه بعدی برای مبتدیان فیلامنت مناسبی نیست و به جهت داشتن نقطه ذوب بالا باید از سیستم خنک کننده استفاده کرد. برای نگهداری از این فیلامنت لازم است آن را در محیط خشک نگهدارید تا رطوبت جذب نکند و از کیفیت آن کاسته نشود. در زمان پرینت دقت داشته باشید که به بستر گرمایی با دمای 70 الی 100 درجه سانتی گراد نیاز دارید و از آن جایی که نقطه ذوب فیلامنت نایلون بیش از 200 درجه است برای ذوب کردن آن حداقل باید دمای پرینتر خود را بر روی 210 درجه تنظیم کنید.

 

فیلامنت نایلون

فیلامنت نایلون: یکی از فیلامنت‌ های پر استفاده می باشد که به منظور پرینت قطعات با مقاومت مکانیکی بالا، ساخت قطعات با جزئیات دقیق و … استفاده می شود

فیلامنت ABS

فیلامنت Acrylonitrile Butadiene Styrene یا فیلامنت ABS فیلامنتی نیست که بتوان در خانه برای پرینتر خانگی از آن ها استفاده کرد. زیرا در طول کار با این فیلامنت دود هایی دیده می شوند که سبب سوزش چشم می شود. از این فیلامنت برای ساخت پوشش پلاستیکی بسته‌بندی، فنجان یا بطری آب استفاده می‌کنند. همچنین اگر قصد پرینت سه بعدی لوازم آشپزخانه، ابزار های موسیقی، قطعه ‌های متحرک، قطعه‌ های پلاستیکی خودرو، محفظه‌ های الکترونیک و اسباب ‌بازی‌های مختلف مانند لوگو را دارید می توانید از فیلامنت ABS استفاده کنید. یک مورد دیگر درباره فیلامنت ABS که آن را فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی نمی سازد این است که به جهت داشتن نقطه ذوب بالا باید فیلامنت ذوب شده بر روی سطح حرارت دیده انجام گیرد. در کنار مشکلات این فیلامنت، از مزایای آن به تولید یک محصول نهایی با کیفیت بالا مناسب برای انواع قطعات با دوام بالا همچون صنعت خودرو سازی و … می باشد.

فیلامنت HIPS

فیلامنت HIPS یا فیلامنت high impact polystyrene از انواع فیلامنت های مطرح است اما برای اینکه بدانید که این فیلامنت، فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی شما است یا نه اطلاعات مورد نیاز را در دسترس قرار داده ایم تا تصمیم گیری راحتی داشته باشید. نکته مهم در خصوص این فیلامنت این است که به جهت تولید نکردن گاز های سمی می تواند به عنوان فیلامنت خانگی نیز استفاده شود. البته فیلامنت HIPS یک فیلامنتی است که برای تولید ساپورت از آن استفاده می کنند اما در صورتی که بستر پرینتر سه بعدی داغ باشد می توان به راحتی از این فیلامنت استفاده کرد. برای پاک کردن ساپورت ساخته شده با این فیلامنت می توانید از هیدروکربن مایع استفاده کنید. از این ماده در صنایع غذایی، سینی‌ های پزشکی، اسباب‌ بازی‌ ها و… استفاده می‌ کنند. نقطه ذوب فیلامنت HIPS بین 230 تا 250 درجه سانتی‌ گراد و دمای بستر پرینت آن، 70 تا 90 درجه سانتی‌ گراد می باشد.

فیلامنت HIPS

فیلامنت HIPS: یک ماده پشتیبانی قابل حل می باشد که معمولاً با ABS استفاده می شود. کم هزینه، مقاوم در برابر ضربه و آب و … است.

تاثیر انتخاب فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی

تا به این قسمت با سه نوع فیلامنت پر استفاده آشنا شدیم که می توانید بر اساس ویژگی هایی که دارند برای پرینت محصول مناسب از آن ها استفاده کنید. انتخاب فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی موجب می شود که محصول تولید شده دوام و کیفیت و همچنین زیبایی لازم را داشته باشد و از وارد شدن هرگونه آسیب احتمالی نیز به جهت اعمال کردن تنظیمات درست بر روی پرینتر سه بعدی و آسیب دیدن تجهیزات پرینتر خودداری شود. نکته بعدی اسن است که تنها فیلامنت در کیفیت محصول تاثیر ندارد بلکه لازم است فاکتور های مختلفی را نیز به بهترین شکل اعمال کنید تا نتیجه مورد نیاز را دریافت نمائید. انواع دیگر فیلامنت ها همچون فیلامنت STH، فیلامنت منعطف، چوب و … با برند های مختلف موجود است که با شناخت ویژگی هر کدام می توانید به راحتی فیلامنت مناسب پرینتر سه بعدی را انتخاب نمائید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *