اخبار و مقالات

عملیات پس از پردازش در پرینت سه بعدی

عملیات پس از پردازش

عملیات پس از پردازش

عموماً فرایند پس از پردازش در پرینت سه بعدی اغلب نادیده گرفته می‌ شود. اما امروزه، با توجه به پیشرفت تولید مواد و محصولات که به جای نمونه‌ سازی اولیه به سمت تولید نهایی پیش می‌ رود و به بازار عرضه می‌ شود، بررسی محصولات پرینت سه بعدی اهمیت بسیار زیادی دارد و در این مرحله، عملیات پس از پردازش نقش حیاتی ایفا می‌ کند. در این مقاله از فروشگاه سارای3d به بررسی عملیات پس از پردازش می پردازیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

فرایند تولید محصولات توسط پرینتر سه بعدی شامل مراحل متعددی است.به عنوان مثال، پس از اینکه قطعه مورد نظر با استفاده از نرم‌ افزار به ابعاد مشخص شده برش می‌ شود، به پرینتر سه بعدی ارسال می‌ شود و مراحلی که در این فرآیند انجام می‌ شود، اهمیت قابل توجهی دارد. با این حال، چیزی که باید توجه شود، عملیات پس از پردازش محصول نهایی است که معمولاً برای یکنواختی لایه‌ بندی قطعات، تقویت آن ها و یا حتی رنگ‌ آمیزی مدل استفاده می‌ شود.

فرایند پس از پردازش در پرینت سه بعدی چیست؟

قطعاتی که توسط پرینتر های سه بعدی تولید می‌ شوند، معمولاً نیاز به بررسی و پردازش پس از تولید دارند. این مرحله مهم به عنوان عملیات پس از پردازش شناخته می‌ شود و به طور خلاصه شامل مجموعه‌ ای از کار ها است که بر روی یک مدل پرینت شده انجام می‌ شود و هر تکنیکی را شامل می‌ شود که برای تقویت و اصلاح جسم استفاده می‌ شود.

عملیات پس از پردازش

عملیات پس پردازش چاپگر سه بعدی

تمیز کردن‎‎

برای پاکسازی قطعات تولید شده توسط پرینتر های سه بعدی، معمولاً از مواد حل شونده و غیرحل شونده استفاده می‌ شود. با این حال، مواد غیر حل شونده به طور کلی مقاومت بیشتری دارند و برای حذف آن ها از قطعه ممکن است نیاز به استفاده از ابزار هایی مانند چاقو یا انبردست باشد. در این مرحله از عملیات پس از پردازش، این فرآیند باید با دقت انجام شود تا خطر آسیب به مدل کاهش یابد. در عوض، مواد حل شونده ریسک کمتری از آسیب وارد شدن به مدل دارند. اگر مشکل در تمیز کردن قطعه برطرف نشد، ممکن است نیاز به کمک کارشناسان تعمیرات پرینتر در تبریز باشد.

در صورتی که مدل پرینت شده بر پایه روش پودری باشد و از پوشش‌ های پلاستیکی یا فلزی تشکیل شده باشد، لازم است مواد اضافی به صورت دستی حذف شوند. با این حال، روش‌ های خودکار نیز در بازار موجود هستند.

تعمیر و تقویت قطعه

گاهاً نیاز است در عملیات پس از پردازش، تغییرات کوچکی روی قطعات تولید شده توسط پرینتر های سه بعدی اعمال شود تا سوراخ‌ ها، ترک‌ ها و شیار ها پر شوند. برای این منظور از روش‌ های پر کردن، چسباندن و جوشکاری استفاده می‌ شود.

پخت در کوره

قرار دادن قطعه تولید شده توسط پرینتر های سه بعدی در فر های ویژه که در آن ها از نور ماورا بنفش استفاده شده است در عملیات پس از پردازش. باعث می‌ شود تا قطعات خواص مکانیکی مطلوب را بدست آورند.

صیقلی کردن سطح کار

پس از شستشو، تمیز کردن و حذف کامل مواد حمایتی مانند پودر از قطعه، برای صیقلی کردن سطح کار از مواد و اقدامات مورد نیاز استفاده می‌ شود. این مورد شامل استفاده از سمباده و یا قرار دادن قطعه در محیط بخار شیمیایی است، که نوع آن بسته به جنس قطعه متفاوت است.

رنگ آمیزی

در برخی از پرینتر ها تولید مدل نهایی با استفاده از مواد رنگی قابل پرینت است، اما قطعات نیاز به رنگ آمیزی ندارند، با مواد سفید چاپ می‌شوند. در نهایت شما می‌توانید فرایند رنگ آمیزی را به عنوان عملیات پس پردازش برای آن در نظر بگیرید.

چه تکنیک‌ هایی در عملیات پس از پردازش اجرا می‌ شود؟

از آنجایی که امروزه پرینتر های سه بعدی محصولات پیشرفته و پیچیده‌ ای را تولید می‌ کنند، روش‌ های مختلفی به منظور عملیات پس از پردازش انجام می‌ شود. به عنوان مثال اگر محصول نهایی از جنس پلاستیک‌ های معمولی مانند PLA یا ABS باشد فرایندی که بر روی آن انجام می‌ گیرد، متفاوت با محصولاتی از جنس آلومینیوم و تیتانیوم خواهد بود.

به صورت کلی تمیز کردن، تثبیت، صیقلی کردن و رنگ آمیزی از جمله تکنیک‌ هایی است که با توجه به جنس ماده تولید شده مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

تکنیک‌ های اجرایی بر روی مواد مبتنی بر رزین

با توجه به پیشرفت و پیچیدگی محصولات تولید شده توسط دستگاه های پرینتر سه بعدی امروزی، از روش‌ های مختلفی برای عملیات پس از تولید استفاده می‌ شود. به عنوان مثال. اگر محصول نهایی از مواد پلاستیکی معمولی مانند PLA یا ABS باشد. در عملیات پس از پردازش فرآیند مورد استفاده برای آن با محصولاتی ساخته شده از آلومینیوم و تیتانیوم متفاوت خواهد بود.

در کل، تمیز کردن، تثبیت، صیقلی کردن و رنگ آمیزی از جمله تکنیک‌ هایی هستند که بسته به جنس ماده تولید شده، استفاده می‌شوند.

به کارگیری تکنولوژی FDM در فرایند پس از پردازش

در برخی از محصولات تولیدی، از فیلامنت‌ های پلاستیکی به عنوان مواد اولیه استفاده می‌ شود. ممکن است خطوط بین لایه‌ ها به صورت واضح قابل مشاهده باشند. بنابراین بسیار مهم است که سطح محصول پس از پردازش، صاف و صیقلی شود. در صورت استفاده از جنس پلاستیکی مانند PET، PLA و PC، استفاده از اسپری اپوکسی برای این منظور ضروری است. اما در صورتی که جنس اولیه محصول از موادی مانند ABS، PS و ASA باشد. می‌ توان با استفاده از سمباده‌ های مناسب یا آغشته کردن قطعه در حمام حلال، به سطح مورد نظر دست یافت.

عملیات پس از پردازش

تکنیک برای مواد ساخته شده از پلیمر های پودری

در صورتی که مواد اولیه محصول نهایی تولید شده توسط پرینتر های سه بعدی از جنس پلیمر های پودری باشند. عملیات پس از پردازش به راحتی انجام می‌ شود. به ویژه اگر از تکنولوژی پرینتر سه بعدی SLS استفاده شود. حذف پودر ها از قطعه با استفاده از مکش یا جاروکردن با قلمو به راحتی امکان‌ پذیر است. حتی می‌ توان پودر اضافی را در صورت امکان بازیافت کرده و مجدداً استفاده کرد.

تکنیک پس پردازش برای قطعات فلزی چگونه است؟

معمولا از پرینتر های سه بعدی DMLS برای ساخت قطعات فلزی استفاده می‌ شود. با این حال در فرایند پس پردازش به منظور تقویت ویژگی‌ های قطعه لازم است عملیات حرارتی بر روی آن انجام شود. علاوه بر آن ماشین کاری و جلا دادن به یکنواخت شدن سطح کار کمک می‌ کند.

هزینه مدل‌های پرینت شده سه بعدی پس از پردازش

عملیات پس از پردازش در پرینتر های سه بعدی، به خصوص زمانی که به صورت دستی انجام می‌ شود، ممکن است هزینه‌ بر باشد. پردازش دستی نیازمند دقت بسیار بالا می باشد و ممکن است در تولید قطعات با ابعاد بزرگ، زمان‌ بر و دشوار باشد.

با توجه به نوع قطعه، هزینه پس از پردازش می‌ تواند تقریباً یک سوم هزینه تولید مدل پرینت سه بعدی را تشکیل دهد. هرچند هزینه‌ های تولید شامل فرآیند پس از پردازش می‌ شوند. زیرا ممکن است در این مرحله، قطعه شکسته شده یا خراب شده و هزینه‌ های بیشتری به همراه داشته باشد.

خوشبختانه، توسعه اخیر در سیستم‌ های پس از پردازش، باعث شده است. که تمامی عملیات اتمام قطعات پرینت سه بعدی به صورت خودکار انجام شود و در نتیجه، هزینه‌ ها کاهش یابد. بسیاری از شرکت‌ ها در حال تولید تجهیزاتبربرای عملیات پس از پردازش برای اتوماسیون این فرآیند هستند. به همین دلیل، در حال حاضر تولید قطعات و محصولات به صورت سه بعدی، بسیار محبوب شده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *